av sukkersyke | 14. august, 2010  

Gåturer er god trening

 

Trening er viktig for oss som har sukkersyke. Minst en halvtime om dagen, sier ekspertene – og helst mer. Gjerne en time.

Før jeg fikk diabetes trente jeg tre-fire timer i uka. Men etter at jeg fikk diabetes, har jeg trent syv timer i uka. Nøyaktig syv timer, faktisk.

Jeg fører statistikk, og fra 1. august i fjor til 1. august i år trente jeg 365 timer. Hverken mer eller mindre. Samme antall var det året før der. Litt tilfeldig, selvsagt, men målet er en time om dagen i snitt – derfor måtte jeg i år ut på en lang  fjelltur 31. juli for å komme opp i 365…

Men de 365 timene består ikke av hard og intensiv løping. Jeg løper litt, men på grunn av jumpers knee  er det ofte at knærne ikke vil løpe like mye som hodet. Derfor må jeg finne på noe annet, som skiturer om vinteren, noen sykkelturer om sommeren og en times styrke på treningsstudioet hver uke.

Men en stor andel av de 365 timene er gåturer i raskt tempo. Slik at jeg blir sliten – og ikke minst svett.

Jeg går overalt. Det er enkelt, og krever ikke annet enn bukse, t-skjorte, sko og en jakke vinterstid. Favorittområdet mitt er Maihaugen. Vi er så heldige at vi bor like nedenfor dette fantastiske friluftsmuseet som er åpent for turer i utrolig fine omgivelser fra syv om morgenen til 22 om kvelden.

Maihaugen

Det er utrolig deilig å gå opp og ned på stiene på Maihaugen, se på dyra som beiter mellom husveggene og endene som svømmer på de små vannene i den eldre delen av museet.

Når jeg sykler, får jeg vondt i rompa. Når jeg trener styrke, kan jeg noen ganger få vondt i muskelene fordi jeg får en muskelstrekk eller hva det nå heter. Langrennstur krever forberedelser med smurning, og gjerne litt reisevei til løypa.

Med gåturer er alt så mye enklere. Og reisefravær er aldri en unnskyldning for ikke å få trent. Gåtur kan man gjøre overalt. Langs gatene i storbyene, i parker, langs stranda. Før frokost, etter møteslutt på ettermidagen, før middag. Når det er lyst eller mørkt (bare man har med refleks). 

Gåtur er lett å få unnagjort. Og får jeg ikke tid til en time, tar jeg det igjen når jeg kommer hjem med en litt lengre tur rundt på Maihaugen eller andre steder i Lillehammer-marka.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Imponerede sporty. Selv før du fikk diabetes :) Du har ikke noe e-postadresse på bloggen din?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00