av sukkersyke | 8. august, 2010  

Frokost (nesten) uten stivelse

 

Hva i all verden skal vi spise når vi ikke kan spise korn, pasta, brød,ris og poteter? Jeg har oppdaget at valgmulighetene er mange – og veldig gode.

I dag er det min niende dag på lavkarbo-diett. Skjønt diett, det er et litt feil ord. Jeg spiser til jeg blir mett, så en diett i sånn “slanke-forstand” er dietten min ikke.

Dessuten har jeg valgt en enkel diett å følge: Jeg spiser minst mulig sukker, og minst mulig korn, pasta, brød, ris og poteter.

Merk deg “minst mulig”. Jeg skriver ikke “ikke”. Rett og slett fordi det er umulig. Etter snart to år som diabetiker har jeg lært at det dessverre er sukker i det meste – til og med i matvarer man ikke skulle tro det var sukker i.

Samme med stivelse og karbohydrater. Og litt sukker, stivelse og karbohydrater har jeg ikke vondt av- i hvert fall ikke stivelse og karbohydrater.

Tilbake til dietten jeg følger: Altså minst mulig stivelse og minst mulig sukker. Så enkelt, men også så vanskelig.

Jeg har lenge gått og tenkt på lavkarbo-diett. Mange snakker om det, og mange har hatt en svært vellykket erfaring. Men hva i all verden spiser man når man ikke kan spise korn, ris, pasta, poteter og brød? Tre av disse ingrediensene er jo virkelig en del av norsk matkultur og mattradisjon. Korn, poteter og brød er og har vært viktig i det norske kostholdet.

Til saken, og la meg dvele ved frokosten i dette innlegget. Her er en typisk frokost for meg nå den siste uka:

05082010077

 

Det ser fristende ut, ikkesant?

Bønner med minst mulig sukkerrik tomatsaus, stekt egg, en stor bit ost, masse søte, små cherrytomater, agurk, og to glass gulrot-juice med lime og eple oppi. Samt vann og kaffe med melk. Og etterpå tok jeg noen biter til med ost, og litt kalkunpålegg.

Andre dager har jeg spist makrell i tomat, peppermakrell, sild i forskjellige varianter, skinke og forskjellige andre typer ost. Men egg har jeg spist hver dag til frokost – gjerne tre-fire stykker.

Dyrt, tenker du?

Ja, det tenker jeg også. Det samme gjør kona. Hun rister litt på hodet, og skjønner nok at husholdningsbudsjettet sprenges med min diett. Samtidig forstår hun meg. Det er mye bedre å spise slik at jeg unngår tabletter, enn å putte i seg mat som gjør meg avhengig av tabletter.

Selvsagt har jeg en plan om å føre logg over hvor mye dietten koster meg. Men denne første uka har vært litt annerledes, da vi i fem av åtte dager har vært på hotell. Og der kan man jo fråtse, uavhengig av om man er diabetiker eller ikke.

Lunch, middag og kveldsmat kommer jeg tilbake til i senere blogger. Men hasselnøtter er et viktig stikkord. Jeg har aldri kjøpt så masse hasselnøtter som nå den siste uka…

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Går også på dietten, men har funnet ut det at man sparer utrolig mye penger på å kjøpe 3 for 69 kr produktene som blir solgt på coop butikkene. Har aldri kjøpt eller spist så mye kylling, entrecote osv som etter at de tilbudene kom ut. Og så er det jo så godt og man sparer litt penger på å kjøpe. (får jo coop kjøper utbytte i februar). Er jo lite carber i både entrecote, kylling osv.


SVAR:
Et annet alternativ er Kiwis “God helg”-produkter. 14,90 for en entrecote, eller svinefilet.

Mvh Geir

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hei! Kjempebra at du har laget blogg om diabetes. Jeg synes det er svært lite blogger om dette. Jeg har nettopp fått diagnosen selv, er ikke fylt 40. Og man blir litt sjokkert. Trening og kosthold har foreløpig ikke hjulpet. Men jeg har kanskje spist for mye søtstoffer. Er nok for glad i det søte.

Ser nok innom bloggen din igjen :)


SVAR:
Hei, så bra du liker bloggen min. Ja, det er altfor få som blogger om diabetes – derfor gjør jeg det.

Trening er ikke så veldig hokuspokus. Det er bare å trene – og det hjelper mot blodsukkernivået. Kosthold er mye mer mystisk – og veldig individuelt. Prøv deg frem med forskjellig mat for å se hva du reagerer på.

Mvh Geir

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det trenger ikke nødvendigvis å være så vanskelig å leve med lavkarbo-kosthold, men i oppstarten kan det være litt tøft. Det handler jo mye om vaner. Å bryte noen gamle, og å innarbeide noen nye. Det tar tid.

Hvis man savner brød så går det jo an å bake lavkarbobrød eller rundstykker.

Ris, pasta og potet kan byttes ut med mere grønsaker som tilbehør. Jeg bruker mye kål, brokkoli og blomkål. Kan brukes til stuinger, gratenger, pureer, coleslaw, kokt og stekt. Det finnes mange muligheter. :-)

Dyrt? Tja. Faktisk har matbudsjettet gått ned. Sparer en del på å lage mere mat fra bunnen og ikke falle for ferdigmat-fristelsen. Det avhenger nok litt av hva man har som utgangspunkt, og hva man gjør det til selv.

mvh

LilleMa

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00